I juni er der særligt fokus på jerks på WOD. Vi kommer til at arbejde med både push jerks og split jerks med både vægtstang, kettlebells og håndvægte, så der er rig mulighed for at blive bedre til den teknisk krævende øvelse. At kunne flytte vægten effektivt fra skuldrene og op over hovedet kræver koordination, timing, styrke og bevægelsesforståelse. Jerks er derfor en helt essentiel øvelse i ens træning, hvis man gerne vil tage sit træningsniveau til nye højder. Jerks er mere eller mindre en helkropsøvelse, hvor man får trænet både underkrop og overkrop på samme tid – det er effektiv og udfordrende træning!

Alle trænerne vil gennem hele juni forsøge at gøre dig bedre til jerks, uanset hvad dit udgangspunkt måtte være. Jerks vil være på programmet på ca. en tredjedel af de workouts, I kommer til at knokle og svede jer igennem i juni.

Jerks er en svær øvelse med mange forskellige elementer, som man kan forbedre og finpudse. Når det kommer til vægtbærende øvelser som jerks, er det altid en god idé at starte med en nem vægt, som du forholdsvis nemt kan få over hovedet. Det skal gerne være en vægt du kan skulderpresse uden brug af underkroppen. Når du føler du er ved at have fanget teknikken og dermed forstår bevægelsesforløbet, så er det igang med at øge vægten gradvist. Gør det sværere for dig selv ved f.eks. at arbejde hen imod at køre lidt tungere, måske lidt tættere på RX-vægt i workouts eller gå efter at flytte den samme vægt hurtigere over nogle uger. Du vil hurtigt se resultater med din træning og forbedring i dine jerks, hvis du går progressivt til værks og forbedrer din teknik først efterfulgt af en gradvis øgning af vægten på stangen og/eller størrelsen på dine KBs og DBs.

Vi ved godt jerks kan være svært at lære og man kan hurtigt få lyst til at droppe det og bare lave push presses i stedet for, når det ikke går helt, som man gerne vil. Vores søde, hjælpsomme trænere er der dog til at støtte og hjælpe jer gennem alle de gode WODs med jerks og vil gøre alt hvad de kan for at du får mestrer teknikken, så du kan få en fed oplevelse med månedens fokus.

For at teste jeres kapacitet og fremgang med jerks laver vi i dag det nedenstående program og vi gennemfører programmet igen fredag d. 28. juni på WOD. Testdagene vil altid være markeret med “Test day” i toppen af programmet inde i din Arca-app.

Test Day Program

Focus of the month: Jerks

A) EMOM 12
2 Split jerks

B) AMRAP 16
10 Double KB deadlift @2×24/16
8 Burpees over KBs
2-4-6-8-10-…
KB jerks

Note: Catch the KBs in locked out arms

Denne workout vil som altid kunne skaleres og vores dygtige trænere skal nok hjælpe jer hele vejen igennem, uanset om det er fleksibiliteten, styrken eller noget helt tredje, der er udfordringen. Trænerne skal altså nok sørge for, at du får en mægtig god oplevelse med programmet og månedens fokus.

Som altid er det et varieret og motiverende månedsprogram, hvor vi blot arbejder lidt mere med jerks end normalt. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til månedens fokus eller WOD-programmet, så tøv ikke med at skrive en kommentar herunder eller skriv til vores cheftræner på jacob@arca.dk

Nyd de fede WODs og husk at udfordre dig selv på vægten i ny og næ – du kan mere, end du tror!